Firma Ottima z Katowic zorganizowała I Krajowy Zjazd Menedżerów Bocznic Kolejowych, podczas którego miałem prezentację dotyczącą otoczenia prawnego bocznic kolejowych. Mówiłem o wymaganiach formalnych dla użytkownika bocznicy kolejowej, sprawach związanych ze świadectwami bezpieczeństwa użytkownika bocznicy kolejowej, kontrolach Prezesa UTK. W drugiej części poruszyłem sprawy wynikające z wdrożenia dyrektywy 2012/34/UE w sprawie utworzenia jednolitego obszaru kolejowego i jej wpływu na pozycję bocznic kolejowych.
Prezentację można pobrać tutaj: PREZENTACJA OTTIMA
Konferencja_ottima
Dzień dobry
Zapoznałem się z treścią kilku Pańskich artykułów związanych z bocznicami i OIU, jak również z wytycznymi Prezesa UTK dotyczącymi zagadnienia.Problem, nad którym zastanawiam się od dłuższego czasu polega ustaleniu który z podmiotów na bocznicy pobiera opłaty za dostęp do OIU i z czego to wynika lub powinno wynikać.
Podmioty biorące udział:
– zarządca infrastruktury – podmiot opracowujący świadectwo bezpieczeństwa bocznicy, regulamin bocznicy ect, finansujący bieżące naprawy i remonty infrastruktury…
– operator bocznicy, podmiot wykonujący obsługę bocznicowo – ekspedycyjną dla zarządcy infrastruktury.
Prezes UTK, w opracowanych wytycznych wskazuje na operatora jako podmiot opracowujący cennik i inkasując opłaty za dostęp do infrastruktury OIU. Z mojego punktu widzenia opracowanie cennika to jedno, pobieranie opłat za usługi na rzecz przewoźników to drugie, pobieranie opłat za korzystanie z infrastruktury zarządcy to trzecie.
Proszę, w miarę możliwości o przedstawienie swojego punktu widzenia na problem.
z poważaniem
M.Miłosz